رشته‌ی حسابداری

مديران برای اداره‌ی مطلوب و استفاده‌ی مناسب از منابع محدود اقتصادی و ايفای وظايف برنامه‌ريزی، سازمان‌دهی، هدايت و کنترل، نيازمند تصميم‌گيری آگاهانه هستند و تصميم‌گيری آگاهانه مستلزم کسب اطلاعات گوناگون درباره‌ی موضوع مورد تصميم است و عمده‌ترين نوع اطلاعات مؤثر در اغلب تصميمات، اطلاعات مالی است. از اين رو هر مؤسسه‌ای در هر اندازه و با هر شکل حقوقی و هر نوع سازمان‌دهی بايد سيستمی را به کار گيرد که اطلاعت مالی قابل اعتماد و مؤثر در تصميم را به‌موقع فراهم آورد و در اختيار تصميم‌گيرندگان قرار دهد؛ چنين سيستمی که اطلاعات مالی را گردآوری کرده و گزارش‌های مفيد مالی برای مؤسسه فراهم می آورد، سيستم حسابداری نام دارد.

در سيستم حسابداری مانند هر سيستم ديگری نيروی انسانی شاغل در آن است که يک سيستم را موفق يا ناموفق می کند. نيروی انسانی شاغل در سيستم‌های حسابداری علاوه بر دستکاری، امانت‌ و پشتکار بايد از تخصص، مهارت و تجربه‌ی لازم براي ايفای وظايف و مسئوليت‌هايی که به عهده می گيرند، برخوردار باشند. ميزان تخصص و مهارت لازم براي پرداختن به کار حسابداری برحسب نوع و سطح شغل، وظايف و مسئوليت‌ها، اندازه و نوع عمليات مؤسسات، متفاوت است؛ بنابراين آموختن حسابداری يکی از شرايط لازم برای کسب تخصص و مهارت در حسابداری است.

آموزش و پرورش براي تأمين نيروي انسانی شاغل در سيستم‌هاي حسابداری، رشته‌ی حسابداري بازرگانی در شاخه‌ی فني و حرفه‌ای را ايجاد کرده تا اين مهم به انجام رسد.

اهداف رشته

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در چهارچوب آموزش‌های کاردانی به صورت دوره‌ی پنج‌ساله طراحي شده است که دوره‌ی سه‌ساله‌ی آن در هنرستان‌هاي فني و حرفه‌ای و دوره‌ی دوساله‌ی کاردانی در آموزشکده‌ها اجرا میشود و بر مبنای آموزش‌های علمی و کاربردی طراحی شده است. هدف از اين رشته، تربيت افرادی است که بتوانند فاصله‌ی بين کارشناسان حسابداری و سطوح تحصيلی پايين‌تر را دربرگيرند؛ به عبارت ديگر، هدف از اين برنامه، تربيت کاردان حسابداری است؛ بنابراين در طراحی آن مهارت‌های لازم در نظر گرفته شده است. برنامه‌ی مذکور در قالب کاردان حرفه‌ای با لحاظ کردن سهم درس‌های در نظرگرفته‌شده در آموزش‌های علمی و کاربردی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری تهيه شده به نحوی که فراگير پس از کسب آموزش‌های ارائه‌شده توانايی لازم براي احراز شغل تکنسين حسابداری را خواهد داشت.